Sterren van vissers

3 augustus 2017 - Ifaty, Madagaskar

Het koraalrif ligt 7 km uit de kust, dus wij dachten met een motorbootje op snorkelexcursie te gaan. Maar we hadden niet op de stoere vissers Miel en Toef (beide namen fonetisch) gerekend, die ons drieën met een traditioneel bootje ernaartoe geroeid en gezeild hebben. Alleen die tocht was al een schitterende belevenis. Ingenieuze zeilboot gemaakt van kano met zijdrijver ernaast en mast met vierkant zeil. Eenmaal bij het rif (dat door klimaatverandering flink slinkt) naast koraal ook gigaveel verschillende visjes en vissen gezien, zeesterren en zeeegels. Kalm water, dus heerlijk ontspannend snorkelend op het water drijven en de hele wereld boven water buitensluiten. Toef en Miel wilden onze snorkeluitrusting ook wel even lenen en Toef dook twee prachtige rood-beige zeesterren voor ons op. Nog nooit eerder zo'n mooie levende zeester in mijn handen gehad. Netjes weer terug in zee laten zakken. Toef en Miel zijn voor ons de sterren van de zee. We hebben ze een flinke fooi gegeven, want vanochtend namen ze slechts drie vazaha's mee terug het strand op, geen visjes.

1. Saskia vd Palen:
    4 augustus 2017