Zebu's en tradities

1 augustus 2017 - Isalo National Park, Madagaskar

De mensen rond Isalo zijn van de Bara-stam, één van de 18 stammen in Madagaskar. De Bara-mannen zijn bekend als zebudieven. Voordat een man één of meer vrouwen kan trouwen, moet hij zijn mannelijkheid bewezen hebben door zo'n beest gestolen te hebben. Onze Bara-gids gaf echter desgevraagd aan getrouwd te zijn met 1 vrouw en nooit een zebu's gestolen te hebben. Zebu's stelen en polygamie is momenteel niet meer gebruikelijk omdat de wet het moeilijk maakt. Meeste mensen zijn hier overigens christelijk, maar oudere culturele gebruiken staan volgens de gids op de eerste plaats. Of eigenlijk dus wetgeving. Besnijdenis voor jongetjes en oorbellen voor meisjes zijn blijkbaar wettelijk toegestaan, want dat wordt nog altijd gepraktiseerd bij de Bara's; zonder dat geen kans om netjes begraven te worden, mocht dat nodig zijn. De gids vertelde dat de opa na circumcisie de voorhuid van het jongetje opeet (met alcohol). Ik weet niet of ik dat wil geloven; misschien zijn Bara-mannen geen dieven meer maar fantasten.