Regenwoud maakt zijn naam waar

29 juli 2017 - Ranomafana, Madagaskar

Wij houden wel van avondwandelingen om wild te spotten: koplamp op, deet op gezicht en handen en rest van lichaam ingepakt, rustig over kleine bospaadjes, kijken wat de gids nu weer spot. Gisterenavond weer eentje op het programma. Maar die verliep anders; in de stromende regen en geheel langs de asfaltweg, dus we moesten niet alleen ogen hebben voor wild maar ook voor auto's. Is gelukt. Meerdere grote en kleine kameleons gezien. Eindelijk wat foto's kunnen uploaden, zie daar één van de gespotte kameleons. En wat relatief saaie boomkikkers. En met mazzel (en stukje banaan van de gids) de kleinste lemuur die bestaat gezien, een muislemuur van een gram of 40, net een springende muis. Vandaag een dagwandeling. Nederlands weer. Graad of 18. Het lijkt wel regentijd, maar die hoort hier pas in de zomer te komen, rond november. Ongunstig voor het spotten van dieren, maar toch nog vier soorten lemuren gezien, waaronder de gouden bamboelemuur die pas in 1986 ontdekt is. Wat een leuke beestjes, die lemuren! Ook gaaf was de gekko in de vorm van een bobbelig bruinig blad met uitsteeksels. In alle nationale parken kom je niet zonder plaatselijke gids naar binnen en dat is maar goed ook. Waarschijnlijk hadden we anders alleen maar bladeren en regenplassen gezien.